En av skolorna vi besökte under Sveriges viktigaste debatturné var Polhemskolan i Lund. På skolvalssidan kan ni lyssna på debatterna från turnén.
Måns Sandmark, ordförande elevkåren och Lara Sabotkovska, sekreterare elevkåren
I samband med riksdagsvalet och riksdagsskolvalet 2026 följer vi politiska partier på sociala medier samt kollar på deras debatter. Dessutom gör vi valkompasser från olika sidor och läser på partiernas hemsidor efteråt om viktiga frågor för en själv.
Vi har haft möte med lärarna i ämnet samhällskunskap om att ha skolval och valvaka. Där kan man se livesändningen och få valresultatet så fort det är offentligt. Vi i elevkåren är med och arrangerar detta för att få så många elever att komma som möjligt. Lärarna stöttar elevernas lärande genom undervisning om demokrati och valprocess för att därmed skapa utrymme för debatt. Detta gör att eleverna utvecklar sin förmåga att ta ställning i samhällsfrågor och utveckla deras kunskaper om demokrati. På så sätt får eleverna ökad medvetenhet om hur deras röst påverkar samhället.
Vi samarbetar eftersom att vi anser oss ha samma mål: att få politiken och skolan att ha ett samspel där elever kan komma närmare politiken. Genom att valvaka och arrangera skolval skapar vi en miljö där elever känner sig uppmuntrade att diskutera öppet och självsäkert, att bilda egna åsikter och inse hur demokratiska processer fungerar i praktiken.