Sommarhälsning från förvaltningschefen
Sommaren närmar sig och innan vi går in i en välförtjänt ledighet vill jag rikta ett varmt tack till er alla för det arbete ni har gjort under året. Oavsett om ni möter våra barn, elever och studerande i förskolan, fritidshemmet, skolan eller vuxenutbildningen är ni varje dag med och gör skillnad. Genom ert engagemang, er kompetens och er omsorg skapar ni trygghet, utveckling och framtidstro.
Det här året har på många sätt varit ett år som berört oss starkt. Den tragiska skjutningen den 25 mars av en gymnasielev utanför tre av våra verksamheter påverkade oss alla. I en mycket svår och ofattbar situation visade ni ett fantastiskt professionellt och medmänskligt agerande. Ni tog hand om barn, elever, kollegor och varandra med lugn, omtanke och stort ansvarstagande – både under händelsen och under tiden efteråt. Det är i sådana stunder som styrkan i vår verksamhet blir så tydlig. Jag känner en stor stolthet över det arbete ni gjorde.
Under året har vi också fortsatt att möta förändringar som påverkar våra verksamheter. Fortsatt minskande barn- och elevunderlag innebär att vi kontinuerligt behöver anpassa organisation och resurser. För många verksamheter har det inneburit tjänstefördelningar och beslut som varit svåra att fatta och som påverkat både arbetsgrupper och individer. Jag vet att sådana förändringar kan skapa oro och kännas tunga, samtidigt som de kräver stor flexibilitet och engagemang av er. Jag vill tacka er för det sätt ni hanterar detta på och för att ni fortsatt hålla fokus på vårt gemensamma uppdrag och barnens och elevernas bästa.
Samtidigt har vi också fått se många fina exempel på det vi tillsammans skapar. Under året har barn och unga genom initiativ som utemiljödekorationer, en fantastisk påskparad och den femte upplagan av KONST-utställningen tagit plats i det offentliga rummet och visat hur kreativitet, delaktighet och framtidstro bidrar till levande, trygga och inkluderande miljöer. Genom Toleransprojektet har elever från Tyresös högstadieskolor mötts över skolgränser för att utforska frågor om demokrati, mänskliga rättigheter, civilkurage och allas lika värde. Vi har också sett hur ungas engagemang för hållbar utveckling omsätts i praktiken genom klimat- och hållbarhetsrådet, där elevernas idéer får stöd att bli verklighet i skolorna. Och i Trollbäckens förskolor har Grönsaksteatern skapat lustfyllda möten där barn genom lek, berättelser och gemensamma upplevelser fått utforska lärande, vänskap och delaktighet.
Innan jag avslutar för denna gång vill jag passa på att rikta ett tack till skolchef Martin Widholm för hans snart fem år hos oss. Martin går nu vidare till nya uppdrag och äventyr i en annan kommun efter skolstart. Vi tackar honom för hans arbete, engagemang och de avtryck han lämnat i vår verksamhet och önskar honom stort lycka till framåt. Under tiden som rekrytering av ny skolchef pågår kommer Martin Lundell att vara tillförordnad skolchef.
Nu hoppas jag att ni får möjlighet att vila, hämta ny energi och tillbringa tid med det som ger er glädje. Oavsett om du arbetar i sommar eller går på ledighet vill jag att du känner dig stolt över den insats du gör för barn och unga i Tyresö
Jag önskar er en riktigt fin sommar.
Med varma hälsningar Elisabet Schultz, förvaltningschef barn- och utbildningsförvaltningen
|